пятница, 19 декабря 2014 г.

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ МОВНИЙ ПОРТФОЛІО як інструмент гуманістичного навчання іноземних мов

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ МОВНИЙ ПОРТФОЛІО
як інструмент гуманістичного навчання іноземних мов


Євроінтеграційне спрямування України передбачає входження нашої держави до європейського освітнього простору, що є можливим за умови подальшої демократизації суспільства,  включаючи також удосконалення, гуманізацію і гармонізацію освітнього процесу. Розвиваючи ідею впровадження європейських стандартів в мовну освіту України, в доповіді розглядається зарубіжний досвід використання Європейського Мовного Портфоліо, його структура, зміст і функції та окреслюються шляхи реалізації цього проекту.

Іноземна мова є важливим засобом міжкультурного спілкування, вона сприяє вербальному порозумінню громадян різних країн, забезпечує такий рівень їхнього культурного розвитку, який дозволяє вільно орієнтуватися і комфортно почуватися в країні, мова якої вивчається.

Завданням сучасної освіти є стимулювання учнів до вивчення мов та пошук і використання ефективних методів викладання. Для нових поколінь дітей, що виростають у цифровому інформаційному середовищі, роль вчителя як джерела інформації поступово зменшується, а збільшується важливість навичок і умінь учня самостійно здобувати постійну інформацію і використовувати її згідно поставленими завданнями.

Одним із дієвих інструментів гуманістичного навчання іноземних мов, є введення учнівського Мовного Портфоліо, оскільки цей інструмент дозволяє учневі аналізувати і усвідомлювати власний шлях навчання, а також впливати на нього. В такий спосіб здійснюватиметься ефективне впровадження особистісного підходу у навчанні.

Ідея використання Мовного Портфоліо не є новою, але цей процес відбувається в умовах відсутності методології і стандартів.

За стандартами, прийнятими Радою Європи, Мовний Портфоліо складається з 3 компонентів: Мовного Папорта, Мовної Біографії, Досьє.

-         Мовний Паспорт свідчить про досягнутий на певний момент рівень володіння мовою,визначений відповідно до шкали оцінювання.
(Існують такі рівні володіння іноземною мовою:
елементарний користувач – А1,А2 , незалежний користувач – В1, В2, досвідчений користувач – С1, С2.)
-         Мовна Біографія передбачає залучення учня до організації своєї індивідуальної іншомовної діяльності у процесі навчання, до спостереження за своїми успіхами і результатами.
(учень інформує про досвід вивчення і застосування мови. Робота з цим компонентом дозволяє учневі систематизувати власний досвід вивчення мови заохочує до розробки власних стратегій).
-         Досьє демонструє відібрані і розміщені в ньому роботи учня, які свідчать про його досягнення у навчанні або зразки з практики іншомовної діяльності(шкільної та позашкільної) зазначені й описані і Паспорті та Мовній Біографії.
(учні основної школи можуть поповнювати своє Досьє кінцевими продуктами своєї проектної діяльності, звітами про власні міні-дослідження, іншими роботами, які у більшій чи меншій мірі свідчитимуть про досягнуті рівні з того чи іншого виду мовленнєвої діяльності, відповідно до яких вони будуть тестуватись під час контрольних робіт чи іспитів).


Порядок впровадження Мовного Портфоліо на етапі початкової школи та у 5-7 класах основної школи.

ДОСЬЄ                    БІОГРАФІЯ                      ПАСПОРТ


Вчитель пропонує розпочати ведення Портфоліо з Досьє, в якому заохочує зберігати найкращі зразки своєї роботи. На наступному етапі навчання вчитель вводить Мовну Біографію, допомагаючи учням визначитися з власними навчальними цілями і спостерігати за своїм навчальним процесом. Ще пізніше вчитель вводить Паспорт і показує учням, як ідентифікувати і відображати рівень своїх досягнень відповідно до шкали самооцінки мовленнєвих умінь.

           Порядок впровадження Мовного Портфоліо у 8-9 класах та на етапі старшої школи.

      ПАСПОРТ                     БІОГРАФІЯ                           ДОСЬЄ

На початку вводиться Мовний Паспорт як засіб заохочення учнів відображати рівень своїх досягнень і покращувати їх. Потім учні переходять до Біографії і постановки своїх індивідуальних навчальних цілей. Постановка навчальних цілей збирається у Досьє і оцінюється  у Біографії.процес повторюється до кінця навчального року, коли учні повертаються до Паспорта і знову проходять оцінку свого рівня.


Портфоліо може мати вигляд папки і зберігатися у класі. Кожен учень регулярно поповнює колекції свої робіт, раз у місяць. На кожному зразку роботи повинна бути зазначена дата, що дозволить побачити прогрес учня в часі. Найпростіший шлях для початку – це письмова робота, учнівські тести також можуть долучатись.
Всі роботи повинні виконуватися згідно навчального плану.

Початок роботи з Європейським Мовним Портфоліо

1.Підняття самооцінки учня.
Організуйте дискусію навколо тверджень «Я можу…» з таблиці самооцінки. Підкресліть, що думати треба позитивно.
Наприклад: «Я можу себе представити», «Я можу запитати людей про їх самопочуття»
2.Якість Досьє. Обговорить з учнями,як, на їх думку, виглядатиме хороше Досьє. Запитайте, що може свідчити про учнівські результати в іншомовній навчальній діяльності (листи,листівки,проекти,есе дипломи,сертифікати).
3.Знайомство із функцією Мовної Біографії.

Обговоріть з учнями шляхи покращення їхніх іншомовних навичок і умінь. Де учні можуть застосовувати отримані іншомовні навички поза школою?

Комментариев нет:

Отправить комментарий