ЄВРОПЕЙСЬКИЙ МОВНИЙ ПОРТФОЛІО
як інструмент гуманістичного
навчання іноземних мов
Євроінтеграційне спрямування України передбачає входження нашої держави до
європейського освітнього простору, що є можливим за умови подальшої
демократизації суспільства, включаючи
також удосконалення, гуманізацію і гармонізацію освітнього процесу. Розвиваючи
ідею впровадження європейських стандартів в мовну освіту України, в доповіді
розглядається зарубіжний досвід використання Європейського Мовного Портфоліо,
його структура, зміст і функції та окреслюються шляхи реалізації цього проекту.
Іноземна мова є важливим засобом міжкультурного спілкування, вона сприяє
вербальному порозумінню громадян різних країн, забезпечує такий рівень їхнього
культурного розвитку, який дозволяє вільно орієнтуватися і комфортно почуватися
в країні, мова якої вивчається.
Завданням сучасної освіти є стимулювання учнів до вивчення мов та пошук і
використання ефективних методів викладання. Для нових поколінь дітей, що
виростають у цифровому інформаційному середовищі, роль вчителя як джерела
інформації поступово зменшується, а збільшується важливість навичок і умінь
учня самостійно здобувати постійну інформацію і використовувати її згідно
поставленими завданнями.
Одним із дієвих інструментів гуманістичного навчання іноземних мов, є
введення учнівського Мовного Портфоліо, оскільки цей інструмент дозволяє учневі
аналізувати і усвідомлювати власний шлях навчання, а також впливати на нього. В
такий спосіб здійснюватиметься ефективне впровадження особистісного підходу у
навчанні.
Ідея використання Мовного Портфоліо не є новою, але цей процес відбувається
в умовах відсутності методології і стандартів.
За стандартами, прийнятими Радою Європи, Мовний Портфоліо складається з 3
компонентів: Мовного Папорта, Мовної Біографії, Досьє.
-
Мовний Паспорт свідчить про досягнутий на певний момент
рівень володіння мовою,визначений відповідно до шкали оцінювання.
(Існують такі рівні володіння іноземною мовою:
елементарний користувач – А1,А2 , незалежний
користувач – В1, В2, досвідчений користувач – С1, С2.)
-
Мовна Біографія передбачає залучення учня до організації
своєї індивідуальної іншомовної діяльності у процесі навчання, до спостереження
за своїми успіхами і результатами.
(учень інформує про досвід вивчення і застосування
мови. Робота з цим компонентом дозволяє учневі систематизувати власний досвід
вивчення мови заохочує до розробки власних стратегій).
-
Досьє демонструє відібрані і розміщені в ньому роботи
учня, які свідчать про його досягнення у навчанні або зразки з практики
іншомовної діяльності(шкільної та позашкільної) зазначені й описані і Паспорті
та Мовній Біографії.
(учні основної школи можуть поповнювати своє Досьє
кінцевими продуктами своєї проектної діяльності, звітами про власні
міні-дослідження, іншими роботами, які у більшій чи меншій мірі свідчитимуть
про досягнуті рівні з того чи іншого виду мовленнєвої діяльності, відповідно до
яких вони будуть тестуватись під час контрольних робіт чи іспитів).
Порядок впровадження Мовного Портфоліо на етапі
початкової школи та у 5-7 класах основної школи.


Вчитель пропонує розпочати ведення Портфоліо з Досьє, в якому заохочує
зберігати найкращі зразки своєї роботи. На наступному етапі навчання вчитель
вводить Мовну Біографію, допомагаючи учням визначитися з власними навчальними
цілями і спостерігати за своїм навчальним процесом. Ще пізніше вчитель вводить
Паспорт і показує учням, як ідентифікувати і відображати рівень своїх досягнень
відповідно до шкали самооцінки мовленнєвих умінь.
Порядок впровадження Мовного Портфоліо у 8-9
класах та на етапі старшої школи.




На початку вводиться Мовний
Паспорт як засіб заохочення учнів відображати рівень своїх досягнень і
покращувати їх. Потім учні переходять до Біографії і постановки своїх
індивідуальних навчальних
цілей. Постановка
навчальних цілей збирається у Досьє і оцінюється у Біографії.процес повторюється до кінця
навчального року, коли учні повертаються до Паспорта і знову проходять оцінку
свого рівня.

Портфоліо може мати вигляд папки
і зберігатися у класі. Кожен учень регулярно поповнює колекції свої робіт, раз
у місяць. На кожному зразку роботи повинна бути зазначена дата, що дозволить
побачити прогрес учня в часі. Найпростіший шлях для початку – це письмова
робота, учнівські тести також можуть долучатись.
Всі роботи повинні виконуватися
згідно навчального плану.
Початок роботи з
Європейським Мовним Портфоліо
1.Підняття самооцінки учня.
Організуйте дискусію
навколо тверджень «Я можу…» з таблиці самооцінки. Підкресліть, що думати треба
позитивно.
Наприклад: «Я можу себе
представити», «Я можу запитати людей про їх самопочуття»
2.Якість Досьє.
Обговорить з учнями,як, на їх думку, виглядатиме хороше Досьє. Запитайте, що
може свідчити про учнівські результати в іншомовній навчальній діяльності
(листи,листівки,проекти,есе дипломи,сертифікати).
3.Знайомство із функцією
Мовної Біографії.
Обговоріть з учнями шляхи
покращення їхніх іншомовних навичок і умінь. Де учні можуть застосовувати
отримані іншомовні навички поза школою?
Комментариев нет:
Отправить комментарий